IPVET – Inclusive Pedagogy in VET
- Toteutusaika
- -
- Kohderyhmä
-
Partnerioppilaitosten (ja laajemmin ammatillisten oppilaitosten) henkilöstö, erityisesti opetus- ja ohjaushenkilöstö. Välillisesti ammatillisen koulutuksen opiskelijat.
- Välittäjäviranomainen
- Opetushallitus
- Rahoitusohjelma
- Erasmus+
- Toteuttajaverkostot
- Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Graafschap College, Alankomaat, IVV Sint-Vincentius vzw, Belgia
- Yhteyshenkilö
- Malmivuori Jonna
Kansainvälinen hanke
Kehittämistyö käynnistetään kartoittamalla käyttökelpoisia menetelmiä, välineitä ja teknologiaa liittyen ammatillisen oppilaitosten henkilöstön kykyyn tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja mielenterveyttä. Kukin partnerioppilaitos kartoittaa oman alueensa käytäntöjä ja valitsee niistä parhaat esiteltäväksi muille partnereille. Käytäntöjä arvioidaan yhdessä, ja myös oppilaitoksen ulkopuolisia asiantuntijoita, opiskelijoita sekä opetus- ja ohjaushenkilöstä pyritään osallistamaan arviointiprosessiin. Arvioinnin pohjalta valitaan parhaat menetelmät pilotoitavaksi partnerioppilaitoksissa. Keskeisin tulos on parhaiden käytäntöjen listaus / raportti.
Pilotoinnin toteuttamiseksi partnerioppilaitokset tekevät yhdessä pilotointiin osallistuvan henkilöstön kanssa pilotointisuunnitelman. Pilotoinnit toteutetaan eri koulutusaloilla. Pilotointiin osallistuvilta kerätään palautetta ja tulokset arvioidaan projektiryhmässä ja työpajoissa.
Kehitetään koulutusmateriaali ja -malli, jota hyödyntäen voidaan päivittää ammatillisten oppilaitosten henkilöstön taitoja ja osaamista nuorten hyvinvoinnin tukemisessa. Tämä koulutusmateriaali ja -malli on saatavilla partnerioppilaitosten verkko-oppimisympäristöissä sekä projektin nettisivulla. Koulutusmateriaali ja malli luodaan ensin englanniksi ja käännetään sitten partnerimaiden kielille.
Kansainvälinen hanke
The project addresses challenges in VET education that indicate the problems the students are facing with social, mental, and physical wellbeing. New methods and technologies will be studied, tested and integrated in the learning and orientation materials of the partner schools to help the personnel to improve their skills and competences. In the long run, the project will have a positive impact on students’ inclusion and integration in VET schools and help them to complete their studies.
Primary target group is the personnel at the partner schools. Secondary target groups are students at partner schools that will benefit from the project results in the long run. By equipping VET school personnel with the tools and skills to support students’ mental, social, and physical health, the project ensures that young people are not only prepared academically and professionally but are also resilient and well-equipped to face life’s challenges.
The project consists of surveys of new methods, practices, and technology in each partner region (Belgium, Finland and Netherlands). The partners will choose the best practices that will be piloted in each partner school and analyzed using the expertise of the partners and their stakeholders. Based on the analysis, the partners will create learning and orientation material for the personnel that will be integrated in the learning environments of the partner schools. The results will be disseminated publicly.