Siir­ry si­säl­töön

In­ter­na­tio­nal Fo­re­stry Coo­pe­ra­tion

To­teu­tusai­ka
-
Koh­de­ryh­mä

The voca­tio­nal stu­dents and teac­hers in fo­re­stry educa­tion.

Vä­lit­tä­jä­vi­ran­omai­nen
CIMO
Ra­hoi­tus­oh­jel­ma
Eras­mus+
To­teut­ta­ja­ver­kos­tot
Alföl­di Agrárszakképzési Cent­rum Kiss Fe­renc Erdészeti Tech­ni­kum, Csongrád, Hun­ga­ry, Län­si­ran­ni­kon Kou­lu­tus Oy WinNova, Ul­vi­la
Yh­teys­hen­ki­lö
Kal­lio Tiina

Kan­sain­vä­li­nen hanke

Pie­ni­muo­toi­sen kump­pa­nuus­pro­jek­tin pää­ta­voit­tee­na on oh­ja­ta opis­ke­li­joi­den huo­mio ky­ky­jen­sä hyö­dyn­tä­mi­seen. Yksi hyö­dyl­li­sim­mis­tä ta­vois­ta on saada oma­koh­tais­ta ko­ke­mus­ta mui­den mai­den am­ma­til­li­sen kou­lu­tuk­sen alan käy­tän­nöis­tä. Opis­ke­li­jat voi­vat saada uusia ideoi­ta, olla in­no­va­tii­vi­sem­pia ja he voi­vat har­joi­tel­la vie­rai­ta kie­liä. Näin heil­lä on pa­rem­pi asema työ­elä­mäs­sä ja laa­jem­mat so­si­aa­li­set ver­kos­tot, mikä voi olla hyö­dyl­lis­tä tu­le­vas­sa työs­sä. Li­säk­si he op­pi­vat uusis­ta kult­tuu­reis­ta. Yksi askel ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si vas­ta­vuo­roi­sil­la vaih­to­jak­soil­la on hank­kia teo­reet­tis­ta ja käy­tän­nön ko­ke­mus­ta sel­lai­sis­ta ko­neis­ta, lait­teis­ta tai työ­ta­vois­ta, joita ei ope­te­ta omas­sa kou­lus­sa. Li­säk­si opis­ke­li­ja oppii eri­lai­sis­ta met­sä­kult­tuu­ri­tyy­peis­tä, met­sä­ta­lou­den me­ne­tel­mis­tä ja siitä miten tätä tie­toa voi­daan hyö­dyn­tää te­hok­kaas­ti myös päi­vit­täi­sis­sä opin­nois­sa.

Hank­kees­sa on ta­voit­tee­na in­tegroi­da uutta tie­toa pai­kal­li­seen ope­tus­suun­ni­tel­maan, jotta met­sä­ta­lou­den am­ma­til­li­ses­ta kou­lu­tuk­ses­ta saa­tai­siin en­tis­tä in­no­va­tii­vi­sem­paa. Kou­lus­sa opi­tut me­ne­tel­mät eivät aina ole sa­man­suun­tai­sia työ­mark­ki­noi­den tar­pei­den kans­sa. Kump­pa­nior­ga­ni­saa­tio voi aut­taa täyt­tä­mään aukon ja osoit­ta­maan me­ne­tel­miä, jotka ovat lä­hem­pä­nä työ­mark­ki­noi­den to­del­li­sia tar­pei­ta. Koska pro­jek­tin ja vaih­to­jak­so­jen työ­kie­li on englan­ti, opis­ke­li­jat voi­vat myös pa­ran­taa vie­rai­den kiel­ten osaa­mis­taan.

Kan­sain­vä­li­nen hanke

The main goal in this small-​scale part­ner­ship pro­ject is to dir­ect the stu­dents’ at­ten­tion to ex­ploit their abil­it­ies. One of the most use­ful ways of doing so is to get firsthand ex­per­i­ence from other coun­tries’ prac­tices in their field of vo­ca­tional edu­ca­tion. Stu­dents can get new ideas, they will be more in­nov­at­ive, they can prac­tice for­eign lan­guages and ex­per­i­ence the im­port­ance of it, they will have bet­ter po­s­i­tions in work life and they can ex­pand their so­cial net­works, which can be use­ful in their fu­ture car­rier. Fur­ther­more, they can learn about new cul­tures that are dif­fer­ent from they got used to. One step to achieve these goals is to allow them to gain the­or­et­ical and real-​life ex­per­i­ence on such equip­ment which are not or just partly avail­able in the school like sim­u­lat­ors and harvester-​forwarder ma­chinery. Stu­dents can learn more about dif­fer­ent types of forest cul­ture, forestry meth­ods and that know­ledge can be used ef­fect­ively in their daily stud­ies as well.
The pro­ject also tries to in­teg­rate the gained know­ledge in local cur­riculum in order to make the forestry vo­ca­tional edu­ca­tion more in­nov­at­ive. The meth­ods learnt at school are not al­ways in par­al­lel with the needs of the la­bour mar­ket. Mean­while the part­ner or­gan­isa­tion could help to fill the gap and show meth­ods that are much closer to the real needs of the la­bour mar­ket. This could be the be­gin­ning of a long-​term part­ner­ship pro­gramme as well. As the work lan­guage of the pro­gramme is Eng­lish stu­dents in the pro­gramme could im­prove their for­eign lan­guage know­ledge as well.