IPVET-hankkeen benchmarking & workshops Graafschap College (NL) ja IVV Sint-Vincentius (BE) 3.2.–6.2.2025

Erasmus+-rahoitteisen, WinNovan koordinoiman IPVET-hankkeen (Inclusive Pedagogy in VET) työpajat ja benchmarking-käynnit toteutettiin helmikuun alussa Graafschap Collegen ja IVV Sint-Vincentius oppilaitosten johdolla. Projektin ydinryhmä (yht. 11 henkilöä) sai viettää neljä työntäyteistä päivää yhdessä: kaksi ensimmäistä päivää olimme Graafschap Collegessa (Doetinchem, Alankomaat) ja kaksi seuraavaa IVV Sint-Vincentius -oppilaitoksessa (Ghent, Belgia). Projektin laajana kokonaistavoitteena on opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvoinnin tukeminen, joten tutustuimme oppilaitosten toimintamalleihin ja esittelimme aiheeseen liittyviä, ennen tapaamista valmisteluja ja valikoituja hyviä käytäntöjä. WinNovasta projektissa mukana ovat Virpi Hopeakangas, Hanna Lehto, Jonna Malmivuori ja Katja Saarinen.
aimme matkalla tutustua mm. seuraaviin Graafschap Collegen ja IVV Sint-Vincentius -oppilaitoksen toimintamalleihin:
- Leer Centrum -konsepti on käytössä Graafschap Collegessa käsittäen useampia alakohtaisia keskuksia. Saimme tutustua sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille tarkoitettuun keskukseen / oppimisympäristöön. Keskus on avoinna kaikille alan opiskelijoille “avoimena oppimisympäristönä”, jossa on tiloja ja työvälineitä erilaisiin käyttötarkoituksiin, kuten yksilö- ja ryhmäohjaukseen sekä itsenäiseen opiskeluun. Paikalla on aina ohjaushenkilöstöä, jolta voi varata ajan etukäteen. Keskukseen on helppo tulla ja toiminta on kannustavaa, yksilön tarpeet ja oppimisen reunaehdot huomioivaa.

- Mijnschool (“My school”) on Graafschap Collegessa kehitetty ratkaisu opintojen keskeyttämisen haasteisiin. Mijnschoolin lähestymistapa opiskelijoiden haasteisiin on kokonaisvaltainen ja yksilöllinen. Opiskelijat voivat opiskella Mijnschool-ympäristössä vaihtelevan ajanjakson. Tällä hetkellä Mijnshcoolissa on n. 180 opiskelijaa.

- Graafschap Collegen yhteydessä toimii YouLab, jonka opiskelijat ovat 16–24 vuotiaita. YouLab on vuoden pituinen, ja sen tavoitteena on opiskelijan itsetuntemuksen kasvattaminen, uraohjaus, kokemuksellisuus, vertaistuki, ylipäätään orientoituminen jatko-opintoihin. YouLab-vuoden aikana opiskelijat voivat myös suorittaa yksittäisiä opintojaksoja, jotka hyväksi luetaan jatko-opinnoissa. Opiskelijat osallistuvat mm. vapaaehtoistoimintaan, leireille, erilaisiin urheilujuttuihin sekä menevät jopa ulkomaille YouLab-vuoden aikana.

opiskelijat menevät viikon aikana ns. epämukavuusalueelle.
- Immersive Room (pakohuone) on rakennettu osaksi Graafschap Collegen oppimisympäristöjä noin vuosi sitten. Immersiiviseen tilaan on tuotettu pakohuone, jonka aiheena on seksuaalinen häirintä. Kokemus oli vaikuttava sisältäen erilaisia tehtäviä ja opiskelijoille samaistuttavan tarinan. Immersiivisessä ympäristössä on mahdollista toteuttaa monenlaisia simulaatioita, Graafschap Collegessa seksuaaliseen häirintään liittyvä pakopeli on ensimmäinen ympäristössä toteutettu simulaatio. Tavoitteena on herätellä opiskelijat ajattelemaan omaa toimintaansa ja kokemuksiaan sekä pohtimaan ”oikeaa” toimintatapaa sekä toiminnan seurauksia. Pakohuonetta on kokeiltu useamman sadan opiskelijan kanssa, ja tulokset ovat olleet hyviä.

- Learning Lab on IVV Sint-Vincentius -oppilaitoksessa käytössä oleva toimintamalli, jonka tavoitteena on opettaa opiskelijoille tehokkaita oppimis- ja keskittymisstrategioita. Labit järjestetään koulupäivän jälkeen tai lounastauoilla, ja ne ovat vapaaehtoisia opiskelijoille. Ne on suunnattu erityisesti jatko-opintoja harkitseville opiskelijoille. IVV:n opettajat saavat myös perehdytyksen oppimis- ja keskittymisstrategioihin, joita ovat mm. spaced learning, active learning, concentration tips, planning tools.

- 3-vuotisen valmennuksen “polku”. IVV:ssä on kehitetty kolmivuotisen valmennuksen “polku” -toimintamalli. Mallin perusperiaatteena on, että jokaisella IVV:n opiskelijalla on valmentaja (coach), joka pysyy samana kolmivuotisten hoitajaopintojen ajan. Jokainen opettaja toimii “coachina” hankittuaan ensin vuoden opettajakokemusta. Valmentajana työskentelevät opettajat kokevat kasvattaneensa henkilökohtaista kyvykkyyttään ja resilienssiään.
- Oppimisen tuen ohjelma IVV:n hoitajaopiskelijoille on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on iso potentiaali opiskella hoitajaksi, mutta he tarvitsevat tukea oppimiseen mm. kieli- tai oppimisvaikeuksien tai elämäntilanteeseen liittyvien haasteiden takia. “Oppimisen tuen ohjelma” tarjoaa intensiivistä pedagogista tukea ja räätälöityä valmennusta sitä tarvitseville. Saimme kuulla ohjelmasta opiskelijoiden kertomana, kun kolme ohjelmassa mukana ollutta opiskelijaa jakoi kokemuksensa.

- Saimme hiljentyä sisar Sushilan vetämässä Silent meditation -hetkessä läheisessä kappelissa. Meditaatiohetkiä on tarjolla IVV:n henkilöstölle viikoittain hyvinvoinnin tukemiseksi.

Tauoilla huolehdimme omasta hyvinvoinnistamme mm. pyöräilemällä kohteesta toiseen ja syömällä terveellisiä välipaloja. Mahtuipa päiviin myös yhdet synttärijuhlat! Parasta oli kokemusten jakaminen ja projektiryhmän iloinen ja välittävä ilmapiiri.


Jatkamme yhteistä projektimatkaamme järjestämällä työpajan ja benchmarking-vierailun WinNovassa toukokuussa 2025. Lisätietoa hankkeesta löydät myös https://www.winnova.fi/ipvet
Teksti ja kuvat: Virpi Hopeakangas, Hanna Lehto, Jonna Malmivuori, Katja Saarinen