Ammattilaisten turvaverkko opiskelijan tukena

Iida Sillanpää opiskelee ensimmäistä vuotta laboratorioalaa WinNovassa. Opinto-ohjaaja Klaus Hoffström on yhdessä muun henkilökunnan kanssa opiskelijoiden tukena opintojen alusta loppuun.
Perustutkintoa suorittavan opiskelijan arkea WinNovassa rytmittää teoria ja käytäntö sopivassa tasapainossa
Iida Sillanpään koulupäivä alkaa yleensä luokassa teoria- tai yto-aineiden parissa. Erityisesti fysiikka, kemia ja matematiikka ovat aineita, joita lukujärjestyksessä on runsaasti, sillä Iida opiskelee WinNovassa ensimmäistä vuotta laboratorioalaa.
Kontrastia teoriaopintoihin tuo se aika päivästä, kun siirrytään pukuhuoneen kautta koulun laboratorioon. Silloin päästään töiden pariin, siirtämään teoria käytäntöön. Juuri siinä on ammattiopintojen palkitsevuus, opiskelija pääsee heti alusta saakka tositoimiin valitsemansa alan äärelle.
Iidalla on takanaan nyt ensimmäinen lukukausi kolmivuotisesta koulutuksesta, ja hän tuntee olevansa omalla alallaan.
-Opiskelu on mukavaa ja todella monipuolista, paljon on tullut uutta asiaa. WinNovassa opiskelijasta pidetään huolta ja esimerkiksi oppimisvaikeuksissa saa tukea.
Jatkosuunnitelmat ovat jo Iidan kohdalla selkeät. Valmistuttuaan hän hakee ammattikorkeakouluun bioanalytiikan pariin. Tulevaisuudessa hän voi siis työskennellä esimerkiksi teollisuuden alalla tai terveydenhuollossa laboratoriossa näytteiden parissa.
Vaikka koulussakin pääsee jo käytännön pariin, syventää sitä myös työssäoppimisjaksot, joiden aikana opiskelijat käyvät koulun ulkopuolella työharjoittelussa alansa työpaikoissa. Työelämässä oppiminen on tavoitteellista ja ohjattua ammatin oppimista, jonka aikana opiskelija on yksi työntekijä muiden joukossa. Työssäoppiminen voi kestää joistain viikoista puoleen vuoteen, oppisopimuksen kohdalla koko opintojen ajan.
Työssäoppimisesta saatavien vuorovaikutustaitojen lisäksi WinNovassa opiskelija pääsee opettelemaan itseohjautuvuutta, joka myöhemmin sekin on tähdellinen kyky työelämässä. Lukujärjestykset vaihtuvat useasti ja oppitunnit tauotetaan yhteisesti sopivalla hetkellä tarkan kellonajan sijaan. Myös päivien pituus vaihtelee, esimerkiksi kauneudenhoitoalalla asiakaspalvelussa päivä voi alkaa myöhemmin ja päättyä vasta illalla. Vapaus ja vastuu tuovat motivoivan tasapainon.
Mutta yksin ei tarvitse selvitä, vaan WinNovassa opiskelijalla on ympärillään ammattitaitoinen turvaverkko.
Vastuuopettaja kulkee rinnalla koko opintojen ajan yhdessä opinto-ohjaajan ja erityisopettajan kanssa. He tapaavat säännöllisesti yhdessä opiskelijan kanssa HOKSin (henkilökohtaisen osaamisen kehittämisen suunnitelma) puitteissa.
Oppilaan tukena on myös kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi ja lääkäri. Kokonaisuus on opinto-ohjaaja Klaus Hoffströmin mukaan osoittautunut erittäin toimivaksi tavaksi tukea opintoja.
-Tavoitteena on, että opiskelija ei koskaan jää yksin asioidensa kanssa. Lisäksi meillä on tukena ohjaajia, eri alojen erityisopettajia sekä oppipaja, jossa saa tukea itselle mahdollisesti haastavampaan aineeseen.
Erityisopettaja tekee myös suunnitelman opiskelijalle ja ohjeistaa kaikkia opiskelijan opettajia siitä, mikä on juuri hänelle sopivin tapa oppia ja vastaanottaa opetusta.
-Lähdetään aina opiskelijan lähtökohdista ja joustetaan tarvittaessa, Hoffström summaa.
Hae WinNovaan opiskelemaan
Yhteishaku 18.2.-18.3.2025 Opintopolku.fi Valtakunnallinen ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteishaku Opintopolussa on suunnattu peruskoulun päättäville.
Tutustu yhteishakuun ja monialaiseen koulutustarjontaamme winnova.fi/yhteishaku
Lue alkuperäinen artikkeli Satakunnan Viikon sivuilta(siirryt toiseen palveluun)