Siirry sisältöön

IPVET – Inclusive Pedagogy in Vocational Education – starttasi marraskuussa

WinNovan IPVET-tiimi eli Virpi Hopeakangas, Hanna Lehto, Jonna Malmivuori ja Katja Saarinen iloitsevat kehittämistyön osallistavasta ja aktiivisesta startista. Koordinaattorin eli WinNovan lisäksi kehittämistyössä ovat mukana Graafschap College Alankomaista sekä IVV Belgiasta. Opiskelijoiden hyvinvointi – erityisesti mielenterveyden haasteet – on ollut viime vuosina jaettu huolenaihe ammatillisissa oppilaitoksissa. Mielenterveyden haasteet ja opiskelijoiden hyvinvoinnin heikkeneminen näkyvät mm. häiriökäyttäytymisenä, keskittymisen haasteina, opintojen keskeyttämisenä ja poissaoloina koulusta. IPVET-hankkeessa kehittämistyön päätavoite on päivittää ja kehittää ammatillisten oppilaitosten henkilöstön taitoja ja osaamista nuorten hyvinvoinnin tukemisessa.

Kehittämistyö käynnistetään kartoittamalla Alankomaissa, Belgiassa ja Suomessa käytettäviä menetelmiä, käytäntöjä, välineitä ja teknologioita, jotka auttaisivat henkilöstöä tukemaan opiskelijoiden hyvinvointia ja mielenterveyttä. Parhaat käytännöt pilotoidaan ja testataan partnerimaiden oppilaitoksissa opettajavetoisesti opiskelijaryhmissä. Tämän pohjalta tuotetaan koulutusmateriaali, jota voidaan käyttää partnerimaissa oppilaitoksen henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Koulutusmateriaali integroidaan osaksi partnerioppilaitosten verkko-oppimisympäristöjä.

Hanke pyrkii vähentämään ammatillisen koulutuksen keskeyttämistä tai opintojen viivästymistä, edistämään opiskelijoiden fyysistä ja psyykkistä terveyttä sekä kehittämään partneriorganisaatioiden sosiaalista vastuullisuutta.

Olemme jo lähteneet liikkeelle kartoittamalla käyttökelpoisia menetelmiä, välineitä ja teknologiaa liittyen ammatillisen oppilaitosten henkilöstön kykyyn tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja mielenterveyttä. Kukin partnerioppilaitos kartoittaa oman alueensa käytäntöjä ja valitsee niistä parhaat esiteltäväksi muille partnereille. Käytäntöjä arvioidaan yhdessä, ja myös oppilaitoksen ulkopuolisia asiantuntijoita, opiskelijoita sekä opetus- ja ohjaushenkilöstä osallistetaan arviointiprosessiin. Arvioinnin pohjalta valitaan parhaat menetelmät pilotoitavaksi partnerioppilaitoksissa. Pilotoinnit alkavat syksyllä 2025.

Kirjoittaja: Jonna Malmivuori