Siirry sisältöön

Aidossa lentokonehuoltoympäristössä toimiminen

Riika 24. -27.9.2924

Hannu, Mikko ja airBalticin edustaja yhteiskuvassa pienoislentokoneen kanssa.

Useille on varmasti tuttuja käsitteitä sellaiset opintojaksot kuten työelämäjakso ja työssäoppiminen. Lentokone-asentajan opintosuunnalla samaa opintojaksoa kutsutaan otsikon mukaisella nimellä.

WinNovasta ei ole lähivuosina ollut opiskelijoita ulkomailla suorittamassa pakollista kymmenen viikon (360 h) pituista työssäoppimisjaksoa ja siksi on ollut erittäin hienoa, kun syksyllä 2024 kolme opiskelijaamme on huoltanut matkustajakoneita airBaltic-nimisessä yrityksessä Riikassa. Opintojakson aikana opiskelijoiden tulee tehdä valvotusti normaaleja lentokoneille tehtäviä huoltoja laaja-alaisesti. Valvojan/ohjaajan pitää olla koulutettu ohjaaja ja lentokonehuollon ammattilainen. Koska toiminta tapahtuu aidossa huoltoympäristössä, kaikki lentokoneelle tehtävät työsuoritteet pitää kirjoittaa seikkaperäisesti tietojärjestelmiin ja se tieto pitää säilyä koko lentokoneen käyttöhistorian ajan. Tähän raportointiin liittyen opiskelijat täyttävät päivittäin päiväkirjan, johon he kirjoittavat kaikki koneille tehdyt työt ja pyytävät ohjaajaltaan siihen kuittaukset. Jotta WinNova ja Traficom voivat olla varmoja, että opiskelijoidemme opintojakso aidossa lentokonehuoltoympäristössä airBalticissa sujuu sovittujen menetelmien mukaisesti, meidän opettajien piti tehdä sinne arviointikäynti.

AirBalticin pääkonttori ulkoa kuvattuna.

Matkavalmistelut

Matka toteutettiin Erasmus+ -rahoituksen turvin ja siihen liittyvissä hallinnollisissa asioissa meitä auttoi kansainvälisen toiminnan asiantuntija Tiina Kallio Kehitys- ja kansainvälisyyspalveluyksiköstä. Matkalippujen ja hotellivarauksen osalta toteutimme hajautettua toimintaa siten, että pyysimme tarjoukset matkalippuihin ja majoitukseen paikallisesti suositellusta matkatoimistosta sekä vertailimme hintoja suorahankintana. Tämä vertailu ei tuottanut yllätystä, sillä huomasimme, että palvelu maksaa.

Auditointi yritykseen, mikä toimii maailmanlaajuisesti ja joka pyrkii samalla aggressiivisesti kasvattamaan liikevaihtoaan, ei ole aina helppoa. Tämän huomasimme siten, että matkaa ennen tehtävät valmistelut kuten esim. kulkulupien, tarvittavien henkilöiden palaverivarausten varmistaminen etukäteen vaati lukuisia lähetettyjä sähköposteja sekä soittoyrityksiä. Ja jälleen huomasimme, että kaikki toimi paikan päällä erinomaisesti, mutta heillä vain ei ollut aikaa vastailla meidän yksityiskohtaisiin kysymyksiin.

Matkustamisen monimuotoisuutta

Toinen opettaja lähti matkalle Pirkkalasta ja toinen Jyväskylästä. Tällä kertaa kumpikaan ei päässyt suoralla lennolla vaan molempien piti käydä Helsinki-Vantaalla ennen kuin pääsimme kansainväliseen ilmatilaan. Jyväskylästä oli mukava lähetä kansainväliselle lennolle, koska siellä turvatarkastuksen teki tutut ihmiset eikä odotusaulassa ollut hajusteiden sekamelskaa. Helsingissä morjestimme toisiamme ja jatkoimme matkaa Finnairin ja airBalticin koneilla Riikan kentälle. Näin saimme vertailtua eri yhtiöiden toimintoja satunnaisten matkaajien osalta. Lentosää oli koko päivän varsin mainio ja se mahdollisti maisemien katselun näillä lyhyillä lentomatkoilla, koska lensimme suhteellisen alhaisella lentopinnalla. Lentojen aikana ihailin puhtaita järvivesiä Keski-Suomessa ja hämmästelin vihreitä järviä ja vihreitä merenrantoja pääkaupunkiseudulla. Liekö järvien väri peräisin asukkaiden asenteista vai valumavesistä jäin miettimään ohittaessamme Suomen eteläkärjen.

Keski-Suomi lentokoneesta kuvattuna.
Vihreäksi muuttunut järvi pääkaupunkiseudulla.

Laskeuduimme kumpikin aikataulujen mukaisesti kohteeseen ja lyhyen paikallistutustumisen jälkeen päätimme siirtyä majoitukseen. Lentokentällä aprikoimme sopivaa kulkuvälinettä ja avuksemme tarjoutui markkinahenkinen amatööritaksikuski. Tiedustellessamme tulevan kyydin kustannuksia rivissä olleet ammattiautoilijat aloittivat sellaisen valistustyön, että päädyimme hyvillä mielin laillisten kuljetusten käyttäjiksi.

Matkan aikana ajelimme paljon myös paikallisilla linja-autoilla ja tutustuimme laajaan keskustaan myös kävellen, vaikka harkitsimme myös sähköpotkulautojen käyttöä. Linja-autoissa ja kävelyreiteillä oli hyvin merkitty pysähdyspaikat ja reitit, joten kulkeminen kesäisessä Riikassa oli hermoja lepuuttavaa.

Pääkonttorissa ja lentokonekorjaamolla

Varsinainen tehtävämme oli auditoida airBalticin lentokonehuolto liittyen WinNovan opiskelijoiden pakolliseen 10 viikkoa kestävään työssäoppimisjaksoon. Auditoinnin yhteydessä tutustuimme pääkonttorissa ohjaajien tehtävien valmisteluun, henkilöstöosastoon, yhtiön johtoon ja kaikista mielenkiintoisimpaan paikkaan eli kaikkien heidän koneiden operatiiviseen johtokeskukseen. Kaikissa noissa paikoissa näki, että töitä tehdään todella pienellä väkimäärällä ainakin niissä työvuoroissa, mutta silti kaikki tervehtivät meitä iloisesti. Eikä heitä hetkauttanut se, että pääkonttori oli vuorattu rakennustelineillä ja pressuilla ison remontin takia. Neuvottelujen ja pakollisten asiakirjojen läpikäynnin jälkeen kävimme vähemmän prameissa, mutta toimivissa lentokonehuoltotiloissa. Siellä meitä opasti linjahuollon työnjohtaja, jotta emme häiritsisi korjaamon työnjohtajan työkuvioita. Meidän HF-vastuuopettaja oli tästä järjestelystä erityisen otettu, sillä se osoitti heidän sisäistäneen inhimillisten virheiden syntymisen mahdollisuuden vierailumme aikana. Korjaamovierailu venähti pitkäksi, koska työnjohtaja oli erityisen tyytyväinen Suomen liittymisestä puolustusliitto Natoon ja meidän asepalvelusjärjestelmäämme. Kävimme kierroksen jälkeen katsomassa asematasolla myös huoltoon tulossa olevaan uutta konetta ja sen huoltoa tarvitsevaa ohjaamoa.

Huoltotelineet lentokoneen ympärillä.
Huollettava lentokoneen ruuma.

Kaikkien henkilöiden keskusteluista henki heidän intonsa kehittää yhtiötä yhä suuremmaksi ja kiinnostavammaksi. Kasvuvauhti on tällä hetkellä niin kova, että he pystyvät keskittymään vain kaikkein tärkeimpään, eli lentoturvallisuuteen, ja sen vuoksi esim. vierailut ovat minimissä eikä niihin sisälly mitään muodollisuuksia.

Keskiaikainen kaupunki

Riika itsessään on mielenkiintoinen kaupunki, sillä sieltä löytyy vanhaa ja uutta kaupunkia kaikkine hyvine puolineen. Riian nähtävyydet ovat lähinnä vanhassa kaupungissa, sitä reunustavilla puistoalueilla ja niiden vieressä olevissa keskustan uusissa osissa. Tärkeimmät nähtävyydet ovat kirkkoja, kauniita rakennuksia ja museoita, joita on joka lähtöön. Aivan niin kultturelleja emme olleet, että kaikissa paikoissa olisimme käyneet, mutta noteerasimme ne kuitenkin. Kaupungilla keskityimme syömään hyvin, sillä ateriat olivat maistuvia eikä esim. torin reunustalla syödessä tullut aika pitkäksi, kun sai seurata elävää musiikkia sekä tanssiesityksiä. Onneksi oli aikaiset herätykset, niin ei tullut houkutusta jäädä kovin pitkäksi aikaa seuraamaan vilkasta kaupunkielämää.

Korkea patsas Riikan vanhassa kaupungissa.

Tämä reissu oli niin lyhyt, ettei ehtinyt tullut sellaista tunnetta, että onpa mukava tulla kotiin, ajoittain tuli jopa tunne, että voisi olla jopa pidempäänkin.

Kirjoittajat: Hannu Lillomäki ja Mikko Mäntykangas