Metsäalan koulutus modernisoituu
WinNovassa uudistetaan metsäalan koulutusta kehittämällä käytännönläheisiä simulaatio- ja hybridioppimisympäristöjä, jotka edistävät opiskelijoiden valmiuksia suoriutua metsäalan fyysisistä tehtävistä ja nopeuttavat oppimista. Oppimisympäristöjen uudistamisen mahdollistaa Metsäalan modernit oppimisympäristöt -hanke, joka on saanut Satakuntaliiton myöntämän rahoituksen Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF).
Koneellisen puunkorjuun opettajana toimiva Kai Hämäläinen on tyytyväinen myönteiseen rahoituspäätökseen. Hankerahoitus mahdollistaa oppimisympäristöjen kehittämistä tukevien uusien simulaattoreiden, ohjelmistojen ja laitteiden hankinnan. Hankkeessa toteutetaan hybridioppimisympäristö metsäkone- ja puutavara-autokoulutukseen ja luodaan innovaatioalusta WinNovan, yritysten ja sidosryhmien yhteiskehittämistä varten.
Hankerahoituksen avulla puunkorjuun harjoittelussa käytettävä simulaattori voidaan päivittää vastaamaan nykyaikaisia menetelmiä. Lisäksi hankitaan toinen simulaattori ja VR-laseja (virtual reality / virtuaalitodellisuus), jotka tukevat opiskelijoiden kykyä havainnoida koneellista puunkorjuuta. VR-lasien välittämän näkymän kautta opettaja pystyy seuraamaan opiskelijan havaintomotorisia taitoja ja hyödyntää huomioitaan yksilöllisen opetuksen suunnittelussa. Simulaattorit mahdollistavat myös parityöskentelyn: simulaatioharjoituksessa on kaksi erityyppistä konetta, ajokone ja harvesteri, joiden avulla harjoitellaan yhteistyötä kiinnittäen erityistä huomiota työturvallisuusasioihin.
Ulvilan Kullaalla sijaitsevaan WinNovan metsä- ja maarakennusalan opetusmetsään on rakennettu maastorata, jossa opetellaan ajamaan koneilla ennen siirtymistä harjoitustyömaille. Puutavara-autot työskentelevät haastavissa maasto-olosuhteissa, joissa ajoneuvoyhdistelmän kääntäminen on taidollisesti vaativaa. Hankkeessa WinNovalle hankitaan simulaattori, jonka avulla fyysiselle maastoradalle luodaan ns. digitaalinen kaksonen eli virtuaalinen työmaa, jossa ajokoneita liikutellaan puukasalta toiselle. Simuloimalla tehdyt harjoitteet kasvattavat luottamusta omaan tekemiseen ja opitun tiedon soveltaminen käytännön harjoituksiin nopeuttaa oppimisprosessia.
Oppimisympäristön kehittämisen ja käyttöönoton asiantuntijana toimiva Anu Sköld-Nurmi iloitsee siitä, että hanke vie WinNovaa digitalisaation tiellä taas yhden harppauksen eteenpäin. Oppimisympäristöihin kehitettävät pedagogiset mallit tukevat ekologisten työmenetelmien opettamista ja parantavat oppimisen kehittymisen seurantaa.
Lisätietoja: Kehittämisasiantuntija Tuula Raukola, tuula.raukola@winnova.fi
Kirjoittaja Tuula Raukola