Siirry sisältöön

WinNovan musiikkialan liikkuvuusjakso Irlannissa, kohteena Galway Technical Institute GTI 

Ryhmäkuva WinNovan musiikkialan opiskelijoista ja opettajista Irlannin Galwayssä.

Galway, Ireland 
2.12-15.12.2023

Lauantaina 2.12. matkalaiset, kolme musiikkialan opettajaa sekä neljä musiikkiteknologin ja musiikin osaamisalojen opiskelijaa lähtivät Porista kukin omalla tavallaan kohden Helsinkiä ja majoittuvat itse järjestämissään paikoissa. Riemastuttava tapaaminen tapahtui sunnuntaiaamuna Helsinki-Vantaan lentoasemalla, mihin kaikki saapuivat muutaman tunnin yöunien jälkeen reippaina ja hyvissä tunnelmissa. Lennon lähtö myöhästyi hieman ja laskeutuminen tapahtui sakeassa irlantilaisessa sumussa muutaman merenpäällisen lisäkierroksen jälkeen (arvio ylimääräisistä kiepeistä on raportoijan oma faktoihin perustumaton huomio).

Dublinissa sää kirkastui ja aurinkoinen alkusyksyinen sää toivotti matkaajat tervetulleiksi vierailulle. Bussi kuljetti matkalaiset Dublin Heuston rautatieasemalle, missä matkalaukut laitettiin säilöön.

Lentokoneen siipi lentokoneesta kuvattuna.

Seuraavaksi suuntana oli Irish Breakfast=Finnish Lunch. Aseman läheltä löytyi Wuff-niminen eloisa ravintola, mikä täytti matkalaisten kaikki ravintoa kohtaan asettamat odotukset. Junamatka kauniiden vehreiden nummien ja eläinlaitumien läpi Galwayhin sujui levätessä ja voimia kerätessä.

Irlantilainen maisema, lampaita niityllä.

Galway Technical Instituten filmialan opettaja Annett Gardiner oli sovitusti matkalaisia vastassa Galwayn rautatieasemalla, mistä hän saatteli kaikki majoituspaikkoihinsa. Paikallista aikaa 18.45 väsyneet matkaajat suunnistavat kohden Park House Hotelin ravintolaa, missä ansaittu dinner odotti. 

Kirjoittaja: Toni Hietala


4.12.2023, Galway, Irlanti

Atlantin äärellä, Irlannin länsirannikolla Galwayn kaupungissa sijaitsee GTI, Galway Technical Institute, toisen asteen ammatillisia opintoja tarjoava monialainen oppilaitos. WinNovan musiikkiala on saamassa GTI:sta oivan yhteistyökumppanin. 

Koulurakennus ulkoa kuvattuna.
Galway Technical Institute GTI

Me opettajat Toni Hietala (musiikin osaamisala), Lauri Häkkinen (musiikkiteknologin osaamisala) ja Salla Vanhanen (musiikin osaamisala, kansainvälisen toiminnan yhteyshenkilö musiikkialalla sekä allekirjoittanut) liikkuvuusjaksoillamme olemme tutustumassa oppilaitokseen ensimmäistä kertaa. Musiikkialan opiskelijamme Antero Kulusjärvi ja Sami Rosnell (musiikkiteknologia) sekä Aleksi Mansikka ja Iris Salosaari (musiikkiala) ovat lähteneet ensimmäisinä osaamisalaltaan WinNovasta liikkuvuusjaksolle Erasmus + -toiminnan siivittäminä.

Galway on kodikas, merellinen, sopivan kokoinen, luonteikas ja tunteikas kaupunki. GTI viehättää välittömyydellään ja mutkattomalla suhtautumisella arjen aherrukseen. Jos internetyhteys kaatuu, paloturvallisuusharjoitus yllättää taikka luokissa onkin viileää sään muututtua radikaalisti koleammaksi, lämmin tunnelma ympäröi meitä kaikkia opiskelijoiden, opettajien sekä oppilaitoksen henkilökunnan ystävällisyyden ansiosta. 

Olemme tutustuneet GTI-opinahjoon, Galwayn kaupunkiin, paikalliseen jokapäiväiseen kulttuuriin, hieman nähtävyyksiinkin, ja Illalla saamme vielä nauttia paikallisten opiskelijoiden jami-illasta The Loft Seven -pubissa. 

Vaikutuksen on tehnyt opiskelijoidemme rohkea ja sujuva kanssakäyminen opetukseen liittyvien työtehtävien parissa ja odottamattomiin tapahtumiin ja tilanteisiin sopeutuminen. Kansainväliset oppimis- ja työtehtävät luovat ainutlaatuiset puitteet, joiden merkitys ulottuu liikkuvuusjakson osallistujille toivottavasti pitkälle tulevaisuuteen. Meren äärellä näemme kauas.

Kirjoittaja: Salla Vanhanen


5.12.2023, Galway, Irlanti

Tiistaina musiikkialan opettajat ja opiskelijat pitivät Eramus Talkin GTI:n opiskelijoille ja opettajille. Luennolla esiteltiin yleisesti Suomea ja kulttuuriamme, WinNovan toimintaa ja tietenkin tärkeimpänä musiikkialan opintoja Palmgren-konservatoriossa. Luennon tarkoitus oli saada paikallisia musiikkialan opiskelijoita ja opettajia innostumaan lähtemään vastavierailulle Poriin ensi keväänä ja tulevaisuudessa. Paikalliset opiskelijat kuuntelivat tarinoita Suomesta mielenkiinnolla ja olivat hämmästyneitä musiikkialan monipuolisesta opetuksesta sekä opetustiloista. 

Opiskelijat katsovat televisiosta opetusta.
Erasmus Talk GTI:n opiskelijoille.

Kahden päivän aikana on tullut huomattua, että meille Suomessa olevat itsestään selvät arkiset asiat eivät välttämättä täällä toteudu samalla tavalla. Aikataulut tuntuvat olevan hyvin joustavia, internet-yhteys saattaa välillä hävitä koko koulusta ja koulun luokkatilat ovat paikoitellen aika kylmiä. Nämä asiat eivät kuitenkaan tunnu haittaavaan paikallisia, vaan he suhtautuvat näihin asioihin hyvin rauhallisesti.  Erityisen vaikutuksen on tehnyt paikallisten sosiaalinen yhteisöllisyys ja vieraanvaraisuus. Olemme saaneet lämpimän vastaanoton ja huolenpidon, joten pienet vastoinkäymiset muissa asioissa eivät haittaa. Lisäksi tiistai on ollut mukavan aurinkoinen “syyspäivä”, mikä on kuulemma hyvin harvinaista täällä.

Yhteiskuva koulun edustalla.
Musiikkialan alan opiskelijat GTI:n sisäänkäynnin luona. Kuvassa vasemmalta: Iris Salosaari, Sami Rosnell(takana), Aleksi Mansikka, GTI:n opettaja Brian Gardiner(takana), Antero Kulusjärvi, opettajat Lauri Häkkinen, Salla Vanhanen ja Toni Hietala.

Kirjoittaja: Lauri Häkkinen


6.12. Galway, Irlanti, Rannoilla

Olen Sami, toisen vuoden musiikkiteknologiaopiskelija Palmgren konservatoriolla. Paraikaa olen Winnova/Erasmus+ liikkuvuusjaksolla Irlannin Galwayssa osallistumassa Galway Technical Institute (GTI) oppilaitoksen musiikkipuolen opetukseen. Matka on sujunut mitä mukavimmin, ja määränpäämme on kohdellut meitä hyvin. Myös sää on suosinut vierailuamme.

Rantakivikkoa ja meri.
Rantakivikkoa, tie ja meri.

Ensimmäisenä keskiviikkona, vapaapäivänäni, heräsin myrskyiseen aamuun. Kaatamalla ei satanut, mutta tuuli oli sitäkin voimakkaampi. Onnekseni majoituksemme sijaitsee Salt Hillin kaupunginosassa Galwayn poukaman läheisyydessä ja niin sainkin viettää aamupäiväni pauhaavaa merta ihaillen olohuoneemme parvekelasien läpi. Tutkiessani horisonttia, näin kaukaisuudessa aallonmurtajan tapaisen, vedestä kohoavan kävelytien, jonka olin edeltävänä  päivänä vaeltanut päästä päähän ja takaisin. Kyseinen rakennelma johti Mutton Islandille, jossa sijaitsee sekä majakka, että vedenpuhdistamo. Harmikseni tien päässä vastassani oli suljetut portit mutta näkymä takaisin rannikolle oli kävelyn arvoinen. Palatessani tein visiitin rannassa sijaitsevalle kukkulalle. Huipulta löysin muistomerkin, joka oli osoitettu Irlannin suuren nälänhädän ajan (1845-1852) kansaa auttaneille laivoille ja miehistöille. Monumenttikiveen oli hakattu useiden nimien lisäksi Psalmin 107:23 alkusanat: ”They that go down to the sea in ships”

Irlannin suuren nälänhädän muistomerkki.

Tänään, yltyneestä tuulesta huolimatta, kävin jälleen tervehtimässä merta. Eilisellä matkalla näkemäni uimarit olivat kaikonneet rannoilta, linnut taistelivat vakaasta lennosta ja aallot olivat kasvaneet pituutta. Luin informaatiotauluista erilaisista aaltojen muodoista ja siitä, kuinka ajan myötä rannat, dyynit ja hiekkasärkät muodostuvat. 

Ehkä viikonloppuna jatkan merellisissä tunnelmissa. Ehkä matkustan Aransaarille. Ehkä Moherin kallioille.

”The waves keep waltzing

As we ask for serenity

For the surfaceless ocean

Not for the beauty but the beast

Yet, such is their dance

And forever it’ll be

Such is their dance

On the wildest of seas”-A. Ivan

Kirjoittaja: Sami


7.12.2023 Galway, Irlanti

Ensimmäinen viikko Irlannin Galwayssa on jo kohta takana. GTI:n koulussa olemme päässeet tutustumaan musiikkilinjalaisiin ja auttamaan heitä erilaisissa äänitetehtävissä. Lukujärjestys meille on annettu, mutta meidän pitää silti oma-aloitteisesti keksiä jonkin verran sisältöä, koska GTI:n opiskelijoilla on meneillään pidempiaikaisia projekteja, joihin ei tämän kahden viikon sisällä ehdi hypätä mukaan. Tästä huolimatta tekemistä on keksitty, kaikilla meistä on vähän erilaisia juttuja meneillään, ja minulle on sattunu kohdalle aika paljon äänitteiden nauhoitusta.

Äänilaite.
Kirkko sisältä kuvattuna.

GTI:n oppilaiden ja opettajien kanssa on ollut hauska keskustella musiikista ja laitteistoista. Sadetta on ollut kuten on luvattu, ja sitä on tunkeutunut vaatteista läpi mitä erilaisimmista kuvakulmista.

Lounas.

Kirjoittaja: Antero


8.12., Suomalaisen musiikin päivä, Galway, Irlanti

Morjensta. Olen Aleksi ja ensimmäisen vuoden muusikko-opiskelija Palmgren-konservatoriolla, WinNovan musiikkialalla. Instrumenttini on lyömäsoittimet ja opiskelen klassisen musiikin suuntautumisvaihtoehdossa. Niin kuin aikaisemmista blogiteksteissä on käynyt ilmi, niin olen Erasmus+/WinNovan liikkuvuusjaksolla Irlannissa. Minulla on tänään vapaapäivä koulusta, mutta ajattelin kertoa, mitä olen alkuviikosta tehnyt Galway Technical instituten oppilaitoksessa.

Sunnuntaina 3.12. Saavuimme Galwayhin, ja pääsin jo seuraavana päivänä soittamaan keikan paikallisten musiikkiopiskelijoitten kanssa. Tilanne jännitti, mutta keikka meni kaikin puolin hyvin. Asia, mikä tekee musiikista hienoa on, että kommunikoiminen hyvien soittajien kanssa soiton aikana ei vaadi sanoja. Tämä kävi hyvin ilmi, kun harjoittelimme illan keikkaa varten, sillä ekalla harjoituskerralla biisit olivat niin sanotusti “kasassa”. Onnistuin hyvin verkostoitumaan paikallisten tulevien muusikkojen kanssa. Samalla pääsin myös virkistämään muistiani englanninkielisten musiikkitermien osalta.

Esiintyjät lavalla.
Esitystä oli seuraamassa paljon katsojia.

Tiistaina 5.12. GTI:n oma musiikkiteknologian opettaja Brian Gardiner opetti meille Reaper DAW -ohjelmiston käyttöä. Itse en ole yhtään käyttänyt kyseistä ohjelmaa, ja en ole muutenkaan itse miksannut tai masteroinut kappaleita. Paljon oli siis opittavaa, mutta Brianin loistavalla opetuksella minunkaltainen aloittelijakin ymmärsi perusperiaatteet miksaamiseen. Samalla sain ymmärryksen, miten perinteinen taajuuskorjain ja dynaaminen taajuuskorjain teknillisesti toimivat. Opin paljon uutta sanastoa ja siitä, mitä studiotyöskentely on.

Seuraavana päivänä 6.12. Palmgren-konservatorion ja WinNovan musiikkialan opettajani Toni Hietala, joka myös oli liikkuvuusjaksolla mukana, piti minulle ja GTI:n rumpaleille oppitunnin, jota odotin suurella innolla.

Kirjoittaja: Aleksi


9.12. Galway, Irlanti

Hei!

Olen Iris, ja opiskelen Palmgren-konservatoriossa, WinNovan musiikkialalla pop&jazz -suuntautumisvaihtoehdossa laulua toista vuotta. Olen nauttinut tähän asti olostani täällä Irlannin Galwayssa, ja olen kiitollinen tästä kokemuksesta sekä sen tuomasta rohkeudesta toimia kansainvälisessä ympäristössä musiikin parissa.

Yksi koulun opettajista, Dorothee Knauer, pyysi minua ensimmäisenä vaihtopäivänä 5.12. pitämään halukkaille irlantilaisille koulun opiskelijoille laulutunteja. Otin innolla haasteen vastaan, ja se onkin osoittautunut mielenkiintoiseksi mahdollisuudeksi. Olen kiitollinen, että olen päässyt tutustumaan sen kautta muun muassa paremmin irlantilaisiin musiikin opiskelijoihin ja erilaisiin musiikillisiin näkemyksiin heidän silmin.

Olen saanut pitää laulutunteja täällä joka koulupäivä, ja ne ovat opettaneet minuakin. Toisaalta on ollut lohduttavaa huomata, kuinka missä päin vain maailmaa musiikki on yhdistävä tekijä, jonka parissa ihmiset kokevat samanlaisia tuntemuksia, joihin voimme kaikki samaistua ja näin tukea toinen toisiamme.

Tiistaina 12.12. minulle on annettu valtuudet pitää laulutuntien ohella opiskelijoille vapaamuotoinen laulu-workshop kevyen musiikin näkökulmasta.

Valmistellessani noin tunnin mittaista workshopia varten, ajattelen aloittavani tunnin jollakin psyykkistä painetta pienentävällä ryhmälauluosiolla, joka ensin tuo mahdollisesti luokan edessä laulamista jännittävät opiskelijat yhteenkuuluvuuden tunteeseen, jolloin paineen ja pelon tunne pienenee. Näytän heille myös hyviä äänenavausharjoituksia, joita itse käytän, koska niitä toivottiin myös kuultavan. Mahdollisesti joitain laulutuki- tai -teknillisiä asioita sivuan tässä kohtaa, jos vaikuttaa siltä, että siitä on hyötyä oppilaille. Viimeisessä osiossa kysyn halukkaita tulemaan “laulutunnille” luokan eteen erikseen. Muu luokka siis seuraa yhden oppilaan laulutuntia, ja näin kaikki saavat toivottavasti irti jotain workshopista. Autan opiskelijoita laulutekniikkaan ja laulamiseen liittyvissä haasteissa.

Iltakuva kaupungin kaduilta.
Rakennuksia joen varrella.

Odotan innolla, mitä vaihtopäivät vielä tuovat mukanaan. Irlantilaisista ihmisistä on ainakin välittynyt erittäin lämmin ja sydämellinen kuva. Liitän loppuun vielä muutaman kuvan Galwayn kaupungin kauniista jouluvalaistuksista, joille ei näy loppua, sekä paikallisessa musiikkikaupassa nähdystä irlantilaisesta bodhran-rumpuosastosta, sekä muista perinteisistä irlantilaisen musiikin pieninstrumenteista, kuten tinapilleistä ja lusikoista, jotka ostin kotiin tuliaisiksi.

Se mainittakoon vielä tähän loppuun, että irlantilaisilla on mielestäni erittäin hyvä maku musiikin suhteen. Kaupungilla liikkuen saa koko ajan pysähtyä jammailemaan hyvän musiikin tahtiin, ja irlantilaiset itsekään eivät sitä pidättele; kaduilla ja kaupoissa näkyy silloin tällöin musiikin tarttuvaan voimaan syöksyneitä ihmisiä, jotka tanssivat ja laulavat avoimesti ja iloisesti, ihan vain musiikin ilosta.

Kirjoittaja: Iris


10.12.2023 Galway, Irlanti

Tanssikaa, laulakaa!

Olen Sami ja tämä on toinen blogikirjoitukseni Winnova/Erasmus+ liikkuvuusjaksolta Irlannin Galwaysta. Tällä kertaa haluan kertoa teille hieman kokemastani irlantilaisesta kulttuurista!

Ensimmäisen viikonlopun lauantaina matkaryhmällämme oli luvassa kultturellia ohjelmaa; saimme vierailemaltamme GTI:n koululta ilmaiset pääsyliput Galwayn katedraalissa järjestettävään The A Cappella Knights lauluryhmän konserttiin.

Ilta tiivisti hyvin yhteen kaiken irlantilaiselle musiikkitaiteelle oleellisen; saimme ihailla katedraalin hengellistä tunnelmaa joululauluja kuunnellen, kansantanssia katsellen sekä tunnetuimpia sävelmiä laulellen. Myös yhteisöllisyyden tunne oli suuresti läsnä koko hyväntekeväisyystarkoituksessa järjestetyn tapahtuman ajan. Kaikki illan lipputulot lahjoitettiin paikallisen syöpäsäätiön hyväksi.

Galwayn katedraali ulkoa kuvattuna.
Katedraali sisältä kuvattuna.

Avatakseni hieman edellä mainitsemaani irlantilaisille tärkeää yhteisöllisyyden tunnelmaa; parin konsertin todistettuani olen huomannut esiintyjien sekä yleisön vuorovaikutuksen olevan omaa laatuaan. Jokainen, joka tietää kappaleiden melodiat tai sanat (eli lähes kaikki), laulaa mielellään esiintyvien muusikoiden mukana ja niinpä valokeila siirtyykin lavalta katsomon puolelle koko tilan purkautuessa yhteislauluun jopa pienikokoisimmissakin tiloissa. Yleisön muodostama kuoro saattaa jatkaa lauluaan yhä esiintyjän poistumisen jälkeenkin.

Irlannin perinnemusiikki ja -tanssi eivät suinkaan ole havaittavissa vain iäkkäämmän ikäpolven vaan myös nuorten keskuudessa; lapset, teini-ikäiset ja nuoret aikuiset arvostavat näitä yhtä paljon. Tämän saimme nähdä ja kuulla lauantaisessa konsertissa, jossa lavalle astui sekä monikymmenpäinen kuoro soittajien kera, että nuoremman sukupolven tanssiryhmä. Ja kuullakseen irlantilaista muusiikkia, ei tarvitse kuin lähteä kävelemään keskustan alueelle kohdatakseen monet Galwayn tarjoamat katusoittajat.

Toivon vielä saavani hengittää mahdollisimman paljon tätä elävää kulttuuria matkamme viimeisten päivien ajan. Ehkä löydän inspiraatiota omiin taiteellisiin projekteihini, mitä ottaa kotiin mukaan tuliaisiksi.

Kirjoittaja: Sami


11.12.2023 Galway, Irlanti

Olen vapaa-ajalla työskennellyt studiolla lähes joka päivä omien projektien parissa ja kokeilemassa studion erilaisia dynamiikkaprosessoreja. Välillä opiskelijoita on tupsahtanut paikalle nauhoittamaan omiin animaatioprojekteihin foley-ääniä. Minulle on ollut tärkeää, että saan aikaa myös omille projekteille, joten olen pyrkinyt auttamaan näitä opiskelijoita mahdollisimman nohevasti. Jo ensimmäisenä päivänä paikalle saapui kaksi opiskelijaa, ja heidän kanssa meillä oli seuraavanlainen työn kulku:

Opiskelija äänilaitteen kimpussa.

Oppilaille ohjasin äänityshuoneeseen Pro Toolsin kautta animaatiovideota, jonka tahtiin opiskelijat äänittivät ääniefektejä. Äänityshuoneessa oli tyypillisesti kaksi mikrofonia. Yksi mikrofoni oli pään tasolla puhetta ja seisaaltaan nauhoitettavia ääniä varten. Toinen mikrofoni oli jalkatasolla lattian töminää soveltavia efektejä varten, esim. kävelyäänet tai putoavat tavarat. Nämä mikrofonit ajettiin RME audio interfacen läpi esivahvistimien kautta Pro Tools -ohjelman sisään digitaalisiksi nauhoitteiksi.

Tietyissä tilanteissa oli helpompaa nauhoittaa monipuolisia ääniä videon pyöriessä taustalla overdubbaus tyyliin. Eli ikään kuin laulaisi ja soittaisi perkussioita metronomin määräämään tahtiin. Yhdessä animaatiossa oli esimerkkinä kohtaus, jossa ihmishahmon paidan sisälle ryömi hiiri, joka aiheutti hahmolle kutinaa ja rimpuilureaktioita. Videoon sopivat erilaiset vaatteiden suhina- ja jalkojen töminä-äänet, sekä satunnaiset ähkymis- ja nauruäänet. Tämä kohtaus oli aistillisesti todella “polyrytminen”, missä paljon erilaisia asioita tapahtui samaan aikaan. Tämän takia ei ollut välttämätöntä, että jokainen ääni olisi mennyt synkronissa jonkun tietyn kuvan kanssa.

Joillekin oppilaille oli vaikeampaa ajoittaa sopivia ääniefektejä videon tahtiin, ja silloin todettiin helpommaksi keskittyä pelkästään yksittäisiin ääniin, joita opiskelija sitten pamautteli äänityshuoneessa “record” napin ollessa pohjassa koko ajan. Näistä äänityksistä opiskelija sitten valitsi parhaat palat, ja editoi videon kanssa synkroniin myöhemmin. Yhdessä animaatiossa oli kohtaus, jossa hahmo kävelee ryminällä ovesta ulos ja tönäisee liikkuessaan laatikoita, jotka leviävät maahan. Tätä kohtausta varten opiskelija nauhoitti erilaisia laatikon putoamis- ja liukumisääniä erilaisilla voimakkuuksilla. Laatikoissa oli myös sisällä erilaisia esineitä. Tämmöisessä kohtauksessa oli enemmän aistillisesti erottuvia asioita, joihin oli tosiaan helpompi jälkeenpäin valita sopivat äänet sen sijaan että olisi yrittänyt ääninäytellä videon tahtiin.

Mikrofoni.
Äänitysstudio.

Opiskelijat olivat itse vastuussa nauhoitettujen ääniefektien järjestelystä ja editoinnista. Sessioiden jälkeen he tallensivat äänitteet omiin google drive -kansioihinsa, ja jatkoivat siitä sitten tietokoneluokkiin editoimaan.

Kirjoittaja: Antero


12.12. Galway, Irlanti

Morjensta! Aleksi taas täällä kertomassa kuulumisia.

6.12. GTI:n opettajat pyysivät minua ja Toni Hietalaa, Palmgren-konservatorion, WinNovan musiikkialan opettajaani, virittämään GTI:n oppilaitoksen studion rumpusetin, ja otimme työn ilolla vastaan. Aluksi poistimme kalvojen päältä kaikki “dempit”, jotka vaimentavat rummun jälkisointia. Tämän jälkeen viritimme rumpujen kiristysruuvit samaan kireyteen. Aloimme tämän jälkeen etsimään sopivaa kalvokireyttä ylä- ja alakalvoille. Lopuksi kuuntelimme, miltä rummut kuulostivat kokonaisuudessaan, ja teimme tarvittavat hienosäädöt omien soundimieltymyksiemme mukaan. Saimme rumpusetin mielestäni hyvään vireeseen, ja myös GTI:n omat opettajat olivat samaa mieltä. Saimme kiitosta siitä, että rummut kuulostivat nyt paremmalta. Onnistuimme myös opiskelijakaverini Anteron kanssa äänittämään rumpuja nauhalle, ja jätimme raitoja myös GTI:n omaan opetuskäyttöön. Ideana oli, että äänitysraitoja voisi käyttää esimerkiksi rumpuraitojen miksaamisen opetusmateriaalina.

Rumpali paikallaan äänitysstudiossa

Tänään 12.12. pääsin pitämään rumputunnin GTI:n musiikinopiskelijalle. Tunnin aiheena oli “Timen”, elikkä rytmitarkkuuden, parantaminen, rudimenttien käyttö filleissä/kompeissa sekä musiikkillinen luovuuden kehittäminen. Ensimmäisenä esitin metronomiharjoitteen, jossa metronomin iskunpaikka vaihdetaan siten, että soittaessa metronomi ei auttaisi timen ylläpidossa, vaan soittaja joutuisi itse ylläpitämään tempoa. Toisessa harjoitteessa otimme yhden rudimentin, jota aloimme orkestroimaan ympäri rumpusettiä. Samalla myös lisäsimme ja vaihdoimme aksenttien paikkoja rudimentin sisällä. Täten samasta rudimentista pystyi muodostamaan erilaisia musiikkillisia fraaseja, joita pystytään hyödyntämään soitossaan. Samalla tämä harjoite toi konkreettisesti esille sen, miksi rudimentteja tulisi jokaisen rumpalin harjoitella. Viimeiseksi esitin harjoitteen, jossa edellä esitettyjä harjoitteita yhdistellään esitettävään musiikkikappaleeseen. Youtubesta löytyy CC-lisenssin omaavia musiikkikappaleita, joista puuttuu rummut. Kerroin, että edellä olevia harjoitteita voi hyödyntää siten, että laittaa haluamansa kappaleen soimaan ja pyrkii käyttämään rudimentteja ja niiden orkestrointia siten, että ne istuvat mahdollisiman hyvin kyseiseen kappaleeseen. Kyseisen harjoitteen ideana on kehittää omaa musikaalisuutta ja luovuutta.

Opetustunti oli omalta kohdaltani mielenkiintoinen, koska en ole ennen rumputunteja pitänyt. Oman haasteensa tähän toi vielä se, että tunti oli pidettävä englannin kielellä. Opettaessani huomasin, että itsekin pääsin kertaamaan kyseisiä asioita, ja näin asiat uudessa valossa, kun jouduin itse selittämään asiat toiselle ihmiselle. Oppilaani Marcus oli innoissaan tunnista, ja vietimme vielä tunnin jälkeen tovin keskustellen rumpujensoitosta ja sen harjoittelemisesta.

Ylihuomenna palaankin takaisin Suomeen, ja se luo oudon tunteen. Minulla on ollut todella hauskaa täällä, ja olen päässyt tutustumaan moneen uuteen mahtavaan ihmiseen. Samalla kuitenkin on kiva palata takaisin kotiin ja tavata myös Suomessa asuvat tuttavani. Voi olla, että palaan joskus takaisin Irlantiin.

Kirjoittaja: Aleksi


14.12.2023 Galway, Irlanti

Hei, Iris täällä taas!

Tämä on viimeinen blogitekstimme täältä Irlannin liikkuvuusjakson vaihdosta. Olemme saaneet viettää hienot melkein kaksi viikkoa uudessa maassa ja uudessa kulttuurissa.

Irlannin kulttuuri on ollut itselleni erityisesti asia, johon olen halunnut syventyä täällä ollessani. Olen päässyt näkemään paikallisten kulttuuria eri tarkastelukulmista, ja siitä olen kiitollinen. Nyt kerron siitä jotain.

Vaihtojakson ensimmäisen viikon keskiviikkona, jolloin Suomessa juhlittiin itsenäisyyspäivää, me menimme kaikki vaihtoon lähteneet opiskelijat ja opettajat paikalliselle Róisín Dubh-klubille kuuntelemaan irlantilaista muusikkoa Foy Vancea sekä muusikko Bonnie Bishopia. Keikkapaikka oli niin täynnä innokkaita kuuntelijoita, että jouduimme seisomaan melkein eteisen puolella. Sanomattakin selvää on, että nautimme hyvästä livemusiikista.

Galwayssa olemme muutenkin todistaneet paljon livemusiikkia. Pubit ovat Irlannissa erittäin iso osa paikallista kulttuuria ja kuin toinen olohuone. Kävimme muun muassa porukalla kuuntelemassa irlantilaista perinteistä kansanmusiikkia jameissa, joita paikalliset kutsuvat nimellä “seisiún”. Siellä oli pöydän ääressä iso porukka, joista monilla oli käsissään instrumentti kuten kitara, harppu, viulu, huilu tai bodhran-rumpu. Joku lauloi ja kaikki paikalliset yhtyivät mukaan. Irlannin kouluissa kaikki opettelevat maan perinteisiä lauluja ja osaavat ulkoa tietyt laulut, joita usein soitetaan. Kuulin myös, että kaikki koululaiset opettelevat soittamaan jotain instrumenttia, eikä kyse ole vain nokkahuilusta, niin kuin meillä on usein tapana Suomessa peruskoulussa tehdä. Mielestäni on hienoa, kuinka tärkeässä asemassa Irlannissa pidetään musiikkia ja sen kautta yhteisöllisyyttä sekä kulttuurihistoriaa.

Kaiken kaikkiaan Irlanti ja erityisesti Galway on jättänyt lämpimän kuvan avoimista ihmisistä, hyvästä musiikista ja kauniista joulutunnelmasta. Toivon, että pääsen käymään täällä joskus uudestaan. Nähtävää ja koettavaa jää seuraavallekin vierailulle. Perjantaina 15.12. palaan Suomen joulukuisiin pakkaslukemiin. Toivon ainakin että maassa on vielä lunta, mitä täällä emme kokeneet. 

Toivotan kaikille rauhallista joulun odotusta ja hyvää uutta vuotta 2024!

Kirjoittanut, Iris


15.12. Pori, Suomi

Tähän päättyy WinNovan musiikkialan Irlannin liikkuvuusjakson blogi. Opettajana koen, että opiskelijamme ovat saaneet Galway Technical Instituten vierailunsa aikana toimia kansainvälisessä työympäristössä moninaisissa sekä omaa osaamistaan vastaavissa työtehtävissä. Heihin on luotettu, ja he ovat täyttäneet tehtävänsä. Blogiteksteistä olen saanut Suomesta käsin arvokkaita tiedon jyväsiä Irlannin historiasta, kulttuurista, koulutusrakenteesta sekä tavoista. Esimerkkinä mainittakoon Iriksen 13. päivän kirjoitus, josta käy ilmi, että irlantilaiset lapset opettelevat peruskoulussa musiikin opinnoissaan myös soittamaan eri instrumentteja. Me opettajat olimme vaihtojaksomme aikana keskustelleet paikallisten opettajien kanssa siitä, että Irlannista puuttuu kokonaan Suomelle niin tuttu lakisääteinen taiteen perusopetuksen konsepti (lue lisää: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/taiteen-perusopetus(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) ). Olimme keskenämme ihmetelleet, kuinka irlantilaisten lasten ja nuorten musiikkikasvatus käytännössä tapahtuu. Iriksen teksti kertoi tähän yhden hyvistä vastauksista. Mainittakoon, että myös Suomessa perusopetuksessa musiikissa oppiminen tapahtuu ensisijaisesti toiminnan kautta, ja musiikkikäsitteiden ja ilmaisukeinojen oppimisen perustana ovat laulamisen, soittamisen, säveltämisen, musiikkiliikunnan ja kuuntelun yhteydessä saadut kokemukset. (lue lisää: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetus/musiikki-perusopetuksessa(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) ). 

Myönteisten vaihtokokemusten ja hyvän yhteistyön myötä toivotamme GTI:n opiskelijat ja opettajat ilomielin jälleen vastavierailulle Suomeen. Toivottavasti pitkäaikainen kumppanuus sukeutuu oppilaitostemme välille. WinNovaa kiitämme Erasmus + -apurahoituksesta, joka mahdollisti meille tämän vierailun. Palmgren-konservatoriota kiitämme opetuksen järjestämisen joustavuudesta ja Porin kaupunkia yhteistyöstä, joiden ansiosta saimme matkalle lähteä. Kiitokset ennen kaikkea opiskelijoillemme irikselle, Aleksille, Anterolle ja Samille sekä opettajakollegoilleni Laurille ja Tonille, jotka päättivät tarttua kansaisvälisen toiminnan haasteeseen. 

Hyvää joulun odotusta sekä onnea uudelle vuodelle 2024 irlantilaisittain toivottaen.

May peace and plenty bless your home with joy that long endures, and may life’s passing seasons bring the best to you and yours.

Kirjoittanut: Salla

Liikkuvuusjakson blogin ovat kirjoittaneet yhteistyössä Palmgren-konservatorion ja WinNovan musiikkialan opiskelijat Antero Kulusjärvi, Aleksi Mansikka, Sami Rosnell ja Iris Salosaari sekä opettajat Toni Hietala, Lauri Häkkinen ja Salla Vanhanen.