WinNovan opinto-ohjaajia job-shadowing jaksolla Sloveniassa
Henkilöstön KV-liikkuvuusjaksolla Sloveniassa 9.-12.10.2023 olivat mukana opinto-ohjaajat Sari Asumalahti (vas.), Päivi Laihonen, Tiina Leppikorpi ja Virpi Seimelä. Kuvassa taustalla näkyy Ljubljanan kaupunki Ljubljanan linnan kukkulalta kuvattuna.
Satakunnasta Helsinkiin siirtymisen jälkeen matkamme pääsi varsinaisesti alkuun Finnairin lennolla, joka vei meidät Ljubljaanaan maanantaina 9.10.2023. Iltapäivällä aloitimme job-shadowing – jaksomme tapaamalla yhteistyöoppilaitoksen Biotehniški izobraževalni center Ljubljana henkilökuntaa Boštjan Ozimekin, Tanja Kekin, Uroš Verbovšekin ja Maja Krajnikin. Saimme heiltä erittäin lämpimän vastaanoton! Tämän tapaamisen jälkeen siirryimme yhteen oppilaitoksen yksiköistä, jossa oli matkailu- ja ravintola- ja cateringalan opetusta. Pääsimme opiskelijan johdolla tutustumaan yksikön tiloihin sekä kuulimme, millaista opiskelu on kyseisillä aloilla. Yksikön erikoisuutena oli oma olutpanimo ja viinitupa, joissa oli esillä koulussa valmistettua olutta sekä viiniä.
Oppilaitos koostui useista eri kampusalueista, joihin kaikkiin pääsimme tutustumaan.
Yksi mieleenpainuvista tutustumiskohteista oli esimerkiksi oppilaitoksen eläintenhoitajakoulutusta tarjoava yksikkö. Saimme siellä kattavan tietopaketin kyseisestä koulutuksesta sekä pääsimme myös tutustumaan oppilaitoksen asukkeihin, esim. tähän kameleonttiin (kuva alla)
Haluaisimme nostaa vielä esille keskeisiä huomioitamme Slovenian ammatillisesta koulutuksesta sekä opiskelijoiden ohjauksesta:
- Sloveniassa ammatillisessa koulutuksessa on vaihtoehtoina 4-vuotinen, 3-vuotinen ja 2-vuotinen ammatillinen 2.asteen koulutuspolku. Näistä 2- vuotinen polku antoi pätevyyden vain avustaviin tehtäviin.
- Ammatillinen oppilaitos tekee vahvaa yhteistyötä ammatillisen erityiskoulutuksen kanssa.
- Erityisopetuksen järjestäminen sekä erityisen tuen päätöksen teko on malliltaan hyvin erilainen kuin Suomessa. Sloveniassa erityisopetus on kansallisesti säädeltyä eli koulun toimijat eivät tee erityisen tuen päätöstä, se tehdään erikseen opiskelijan ja huoltajan anomuksesta kunnallisella tasolla.
- Opinto-ohjaajien koulutustausta poikkeaa suomalaisesta opinto-ohjaajan koulutuksesta: Sloveniassa opinto-ohjaajilla on taustallaan sosiaalialan koulutus.
- Sloveniassa opinto-ohjaajien työnkuva on myös hyvin erilainen, sisältäen runsaasti psykososiaalisen tuen antamista sekä opiskeluhuollollisia asioita. Sloveniassa opinto-ohjaajille kuuluu työtehtäviä, jotka meillä Suomessa on kuraattorin, opiskeluterveydenhoitajan tai psykologin työkenttää.
- Koulu, erityisesti opinto-ohjaajat tekevät runsaasti yhteistyötä huoltajien kanssa. He järjestävät esim. workshopeja vanhemmille. Näissä vanhemmille tarjotaan tukea vanhemmuuteen, nuorten elämän haasteiden kohtaamiseen sekä kasvatustyöhön ja mahdollisuus saada vertaistukea muilta samassa elämäntilanteessa olevilta vanhemmilta. Oppilaitos tarjoaa vanhemmille myös luentoja em. asioista.
- Henkilökunnan ja opiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus on laajaa, liikkuvuutta tarjotaan kaikille. Inkluusio koetaan tärkeäksi, joten myös erityisopiskelijoiden liikkuvuuteen panostettiin erityisesti EU:n pistemallin mukaisesti.
- Työllistymisen tukeminen on vahvaa ja suurin painopiste onkin tukea valmistuvien erityisopiskelijoiden työelämään siirtymistä.
- Oppilaitoksessa panostetaan paljon opiskelijoiden virkistystoimintaan. Oppilaitos järjestää mm. erilaisia leirejä sekä tarjoaa harrastustoimintamahdollisuuksia opiskelijoille.
Nelipäiväinen job-shadowing jaksomme oli oikein onnistunut. Jakson keskeisimpänä tavoitteena meillä oli saada tietoa ja päästä tutustumaan ohjaustyöhön ammatillisessa oppilaitoksessa Sloveniassa. Ohjelmamme oli kovin monipuolinen ja saimme tutustua sekä Slovenian ammatilliseen koulutukseen että ohjauksen maailmaan hyvin laajasti. Kolmen päivän aikana perehdyimme hyvin Slovenian ammatilliseen koulutusjärjestelmään, opinto-ohjaukseen, erityisopetukseen, huoltajayhteistyöhön sekä opiskelijoiden työllistymisen tukemiseen. Saimme myös osallistua työnohjaustilanteeseen, jossa käsiteltiin ajankohtaista opiskelijatilannetta. Jaksolle asettamamme tavoitteet täyttyivät – ja jopa ylittyivät. Ljubljana kaupunkina oli meille kaikille uusi tuttavuus, ja myös kaupunki itsessään teki meihin vaikutuksen kauneudellaan ja idyllisyydellään. Arvosanaksi job-shadowing jaksolle annamme kokonaisuudessaan 10+. Jäämme odottelemaan vastavierailua BICistä.
Sari Asumalahti, Päivi Laihonen, Tiina Leppikorpi ja Virpi Seimelä