WinNovan henkilöstötarinat: Opinto-ohjauksen koordinaattori ja opinto-ohjaaja Klaus Hoffström
Vuoden 2023 aikana WinNovan www-sivuilla julkaistaan henkilöstötarinoita winnovalaisista. Seuraavaksi esittelyvuorossa on opinto-ohjauksen koordinaattori ja opinto-ohjaaja Klaus Hoffström Porista.
Klaus Hoffströmilla on näköalapaikka opinto-ohjauksen maailmaan
Opinto-ohjauksen koordinaattori, opinto-ohjaaja Klaus Hoffströmin pääasiallinen toimipiste on Porissa Tiedepuistossa, jossa hän työskentelee kolmena päivänä viikossa. Loput kaksi päivää hänen työpisteensä on Rautatienpuistokatu 7:n tiloissa Palmgren-konservatoriolla.
Milloin ja miten aloitit työskentelyn WinNovassa?
Ammatillisen koulutuksen musiikkialan koulutuksen järjestämislupa siirtyi WinNovalle vuonna 2010. Olin tuolloin Palmgren-konservatoriolla koulutussuunnittelijana ja alan opetus ja ohjaus jäi edelleen Palmgren-konservatorion vastuulle. Muutoksen jälkeen alkoi tiivis yhteistyö winnovalaisten ja varsinkin WinNovan opinto-ohjaajien tiimin (OPO-tiimi) kanssa.
Vuosien saatossa WinNovan toiminta tuli tutuksi ja 2022 keväällä avautui mahdollisuus osallistua WinNovan vetämään hankkeeseen Oikeus laadukkaaseen ohjaukseen. Hankkeen päätyttyä avautui opinto-ohjauksen koordinaattorin tehtävä, johon hain. Ilokseni sain aloittaa työt vakituisena työntekijänä syksyllä 2022.
Oma nykyinen työnkuva ja millaista erityisosaamista koet itselläsi olevan?
Vastaan musiikkialan opinto-ohjauksesta ja opinto-ohjauksen koordinaattorin tehtävistä. Koordinaattorin tehtävät ovat hakeneet vielä uomaansa, ja olen yrittänyt hyödyntää vuosien saatossa hankkimaani kokemusta, jota olen saanut ollessani ammatillisen koulutuksen eri työtehtävissä. Olen toiminut opettajana yksilö-, pienryhmä- ja luokkaopetustehtävissä.
Työkokemusta minulle on myös kertynyt mm. esihenkilötehtävissä, koulutussuunnittelussa, hanketoiminnasta ja tietenkin opinto-ohjauksesta. Hienoa on ollut, että olen saanut hyödyntää osaamistani esimerkiksi strategiatyössä WinNovan eri työryhmissä.
Mitä omassa tiimissäsi puuhaillaan? Miten tiimin toiminta tukee ja kehittää arjen tekemistä ja toimintaa?
Toimin ohjauspalveluiden koordinaattoreiden tiimissä sekä OPO-tiimissä. OPO-tiimissä keskustelemme ohjauksen käytännön asioista sekä tarkastelemme ja kehitämme olemassa olevia ohjausprosesseja. Koordinaattoreiden tiimissä keskustelemme vastuualueittemme asioista ja kokoamme niitä yhteen opiskelijapalveluiden tiedotustilaisuuteen.
Työtehtävät ja -välineet muuttuvat koko ajan yhteiskunnan kehittyessä, mitä haasteita se tuo mukanaan?
Työtehtävien ja välineiden muuttuessa olen pyrkinyt katsomaan muutosta mahdollisuuksien antajana. Opiskelijoiden perustarpeet eivät mielestäni ole kovinkaan paljon muuttuneet vuosien aikana, mutta tiedon lisääntyessä sekä välineiden ja työtapojen kehittyessä, meille on tullut uusia mahdollisuuksia puuttua ongelmiin ja ohjata opiskelijoita paremmin. Uusimpana ja aikamme mullistavimpana esimerkkinä työkaluista on tekoäly. On mielenkiintoista nähdä, kuinka voimme hyödyntää tätä uutta teknologista saavutusta opetus- ja ohjaustyössämme.
Miten pyrit vaikuttamaan opiskelun laadukkuuteen?
Opiskelun laadukkuus on monisyinen asia. Tärkeintä minusta on kuitenkin, että opiskelija itse kokee opintonsa merkitykselliseksi ja tärkeäksi. Ohjaustyössäni olen pyrkinyt tähän antamalla oppimiseen ja opiskeluun sellaisia työkaluja, jotka ovat lisänneet opiskelijan oppimisen ja opiskelun omistajuutta. Kun opiskelijalle muodostuu hallinnan tunne opinnoistaan, opiskelun laadukkuus kasvaa ja opinnot etenevät joutuisasti.
Opetuksen sisällöt muuttuvat yhteiskunnan kehittyessä, miten pysyä jatkuvassa muutoksessa mukana?
Minulla on ollut etuoikeus vetää musiikkialan perustutkinnon toteutussuunnitelmien suunnittelutyötä vuosina 2010, 2014, 2016, 2018, 2020 ja 2022. Vaikka muutoksen vauhti on ollut melkoinen, on tehtävistä toteutussuunnitelmista muodostunut hyödyllinen tapa tarkastella annettavaa ohjausta ja opetusta musiikkialalla. Työ on hitsannut prosessin aikana opettajia ja muuta henkilökuntaa yhteen, ja antanut mahdollisuuden tarkastella kriittisesti toimintaamme. Vaihtuneet opetussuunnitelmat ovat tuoneet tavallaan uusia näkökulmia alan tietojen ja taitojen opettamiseen.
Miten olet hyödyntänyt ePassia tai Wirikkeen toimintaa?
ePassia olen hyödyntänyt eri kulttuuririentoihin, kuten teatteriin, elokuviin, balettiin ja oopperaan.
Kolme sanaa, joilla ystäväsi kuvailisivat sinua?
Ystävällinen, huumorintajuinen ja luotettava.