GENUINE Digi -hankkeen päätöskokous Alankomaissa
GENUINE Digi Erasmus+-hankkeen päätöskokous Doetinchemissa Alankomaissa 4.4.-5.4.2023
Kaksivuotinen (2021-2023) WinNovan koordinoima Erasmus+-projekti GENUINE Digi tulee pian päätökseensä. Korona-aikana aloitettu hanke toteutettiin ensimmäisen vuoden aikana etänä, mikä oli projektipäällikölle ja suurimmalle osalle toimijoistakin uudenlainen ja uusia taitoja opettava kokemus. Projektin aikana pidettiin toistakymmentä Teams-kokousta, mutta onneksi saimme lopulta toteutettua myös kaikki suunnitellut neljä läsnäolokokousta. Näiden lisäksi hankkeen aikana oli kaksi virtuaalityöpajaa ja kaksi livetyöpajaa osallistuvien organisaatioiden opettajille. Huhtikuun alussa olimme Doetinchemissa Alankomaissa hankkeen päätöskokouksessa. Hankkeessa mukana olivat WinNovan lisäksi TAMK Suomesta, BIC Sloveniasta ja loppukokouksen järjestäjä Graafschap College Alankomaista.
Hankkeen tavoitteena oli kartoittaa ja kehittää ammatillisen opettajan digitaitoja. Tuotoksina toteutettiin kyselyt opettajille ja opiskelijoille verkko-opetuksen nykytilasta (IO1), digipedagoginen malli (IO2) sekä kurssi ammatilliselle opettajalle digitaitojen parantamiseksi (IO3). Malli ja kurssi toteutettiin englanniksi ThingLinkillä, jotta sen jakaminen olisi helppoa yli organisaatio- ja maarajojen.
Linkki verkkosivuille https://www.winnova.fi/kehittaminen/kansainvalisyys/genuine-digi/
Linkki digipedagogiseen malliin ja digitaitojen kehittämisen kokonaisuuteen https://www.thinglink.com/scene/1684886409069985793(siirryt toiseen palveluun)
Loppukokouksen aikana pääsimme tutustumaan Civonin innovaatiokeskukseen, jossa kokeilimme hyvinvointiteknologiaan liittyvää pakohuonetta, pääsimme koodaamaan ja lennättämään droneja sekä tutustumaan innovaatiokeskuksen moninaisiin digipedagogisesta näkökulmasta toteutettuihin toimintapisteisiin. Innovaatiokeskuksessa kohtaavat oppilaitoksen i-coachit, opettajat, opiskelijat ja yritykset sekä vanhat ja uudet menetelmät. Innovaatiokeskuksessa tuli näkyväksi hankkeen keskiössä suunnnitteluvaiheesta loppukokoukseen vallinnut ajatus digitaalisten välineiden pedagogisesti mielekkäästä ja helpoksi tehdystä hyödyntämisestä opetuksessa ja oppimisessa.