Kansainvälistä tiimityötä ja työelämälähtöistä oppimista Alankomaissa
Marketing Through Europe (MaTE) -projekti tarjosi opiskelijoille mahdollisuuden kansainväliseen tiimityöhön ja työelämälähtöiseen oppimiseen: suuntana Alankomaat, Doetinchem 29.1. – 4.2.2023
Kirjoittajat ja liikkuvuusjaksoon osallistuneet opettajat: Paula Aaltonen ja Marja Mäntynen
Kolmivuotisen (2020–2023), Erasmus+-rahoitteisen, WinNovan vetovasuulla olevan MaTE-projektin(avautuu uuteen ikkunaan) tavoitteena on kehittää liiketoiminnan opiskelijoiden markkinoinnin taitoja ja muita työelämässä tarvittavia taitoja, kuten tiimityötaidot, ongelmanratkaisukyky, luovuus, joustavuus, tavoitehakuisuus. Työelämässä nämä taidot sisältävät kykyjä, ominaisuuksia tai persoonallisuuden piirteitä, jotka voivat tukea työssä menestymistä. Projektissa laaditaan toteuttamiskelpoinen koulutusohjelma, jossa usean eri Euroopan maan opiskelijat kehittävät työelämä- ja markkinointitaitojaan yhdessä ja yhteistyössä eurooppalaisten yritysten kanssa. Tavoitteena on kehittää ammattiin opiskelevien kykyä toimia kansainvälistyvissä ja monikulttuurisissa työympäristöissä. Projektin aikana on toteutettu kaksi opiskelijoiden liikkuvuusjaksoa, joiden aikana on pilotoitu kehitettävää koulutusohjelmaa. Projektissa mukana olevat partnerioppilaitokset ovat Andrassy(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) Unkarista, Graafschap College(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) Alankomaista ja Inete(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun) Portugalista. Lisäksi projektissa pedagogisena asiantuntijana ja sparraajana toimii HAMK Edu(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).
MaTE-projektin toiselle liikkuvuusjaksolle valittiin opiskelijat erillisen hakeutumisprosessin kautta Porin ja Rauman liiketoiminnan ja median yksiköistä. Neljän jaksolle valitun opiskelijan kanssa lähdimme valmistautumaan matkaan ja koulutusohjelmaan joulukuussa 2022. Opiskelijat suorittivat koulutusohjelman pilotin aikana tutkinnon osan projektissa toimiminen ja sen ohjaaminen alkoi samanaikaisesti. Lisäksi olimme kaikki sekä opettajat että opiskelijat muista osallistuvista maista tavanneet toisemme Teamsin välityksellä muutamia kertoja.
Lähdimme matkaan Porin rautatieasemalta sunnuntaiaamuna Tampereen kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle. Lensimme pääkaupunki Amsterdamiin, josta illansuussa matkasimme junalla kohteeseemme Doetinchemiin. Majoituksemme oli järjestetty idylliseen hotelliin nimeltä Stadshotell de Graafschap aivan keskikaupungin sydämessä.
Ensimmäinen päivä alkoi yhteisellä kansainvälisen ryhmän tapaamisella kasvotusten Graafschap Collegessa(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), jossa isäntämaamme opettajat ja opiskelijat ottivat meidät lämpimästi vastaan. Pääsimme tutustumaan hiljattain modernisoituun ja erittäin valoisaan oppilaitokseen ja sen monipuolisiin oppimisympäristöihin. Tutustuimme lisäksi toisiimme paremmin aamupäivän aikana.
Projektissa tavoitteena on ratkaisukeskeinen ja työelämälähtöinen oppiminen, joten opiskelijat pääsivät työskentelemään oikeiden yritysten ja niiden tarpeiden mukaisten toimeksiantojen parissa. Siirryimmekin iltapäivällä työskentelemään paikalliseen innovaatiokeskukseen nimeltään de Steck(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), jossa isäntämaan valitsemat neljä yritystä esittelivät liikeideansa ja alustivat toimeksiantonsa opiskelijatyöskentelyä varten.
Opiskelijat muodostivat neljä tiimiä. Jokaisessa tiimissä oli edustus jokaisesta osallistuvasta maasta (Alankomaat, Portugali, Unkari, Suomi), jotta opiskelijat saisivat aidon kokemuksen monikansallisesta ja -kulttuurisesta tiimityöstä. Jokaiselle tiimille valikoitui oma yritys, ja tiimit pääsivät vielä päivän päätteeksi tutustumaan yritysten toimintaympäristöihin ja kuulemaan tarkemmat toiveet toimeksiannoille.
Liikkuvuusjakson 2. ja 3. päivänä opiskelijat työstivät yritysten toimeksiantoja. Mukana oli 4 paikallista yritystä:
- Brekr(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), sähkömopedeja valmistava yritys
- Rensa(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), lämpö- ja ilmanvaihtolaitteita toimittava ja myyvä yritys
- Rebo(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), kiinteistöalan monitoimiyritys
- Etna (Logisz)(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), kahviautomaattien valmistus ja myynti ammattikäyttöön
Jokainen yritys oli valmistellut toimeksiannon selkeästi ja opiskelijoiden oli helppo lähteä ratkaisemaan asiakasyritysten caseja.
Opiskelijoilla oli 3 päivää aikaa pureutua yritysten toimeksiantoihin ja tehdä visuaalinen esitys, jossa he kertoivat yritykselle ideansa. Työskentely-ympäristönä innovaatiokeskus tarjosi opiskelijoille innostavan ja todellisen työelämän ympäristön. Mukana olevilla case-yrityksillä oli toimipisteet de Steckissä ja näin yritysten edustajat olivat opiskelijoiden käytettävissä työpäivien ajan kommentoiden ja vahvistaen opiskelijoiden ideointia ja suunnitelmia.
Neljäs tiimityöpäivä alkoi toimeksiantojen viimeistelyillä ja suunnitelmien esityskuntoon saattamisella. Koko alkuviikon aktiivinen ja innostunut ote yhteiseen tekemiseen sai viimeisen työskentelypäivän aikana huipennuksen, kun tiimit pääsivät kertomaan ja esittämään toimeksiannoista syntyneitä ideoitaan ja ratkaisujaan. Ryhmät esittelivät oman tiiminsä aikaansaannokset, ja näitä suunnitelmia sekä toteutuksia jokainen yritys pystyy hyödyntämään jatkossa.
Yhteistyö yritysten ja opiskelijoiden välillä sujui viikon aikana varsin mutkattomasti ja opiskelijat saivat vahvan tuen töidensä etenemiselle ja suunnitelmiensa läpiviemiselle. Yritykset olivat varsin tyytyväisiä opiskelijoiden tuotoksiin.
Viikon aherrus ja antoisa tiimityöskentely Doetinchemissä kruunattiin yhteisellä illallisella paikallisessa pizzeria Pibiassa. Lisäksi viikko huipentui perjantaina koko kansainvälisen ryhmän yhdessä vietettyyn päivään Alankomaiden pääkaupungissa Amsterdamissa. Isäntämaan edustajat olivat järjestäneet päivään mielenkiintoista ohjelmaa ja pääsimmekin tutustumaan kaupunkinäkymään kanaaliristeilyllä sekä vierailemaan Anne Frankin talossa.
Viikko Alankomaissa tarjosi hienot puitteet uusille kokemuksille ja erilaisiin oppimistilanteisiin sekä opiskelijoille että opettajille.