WinNovan henkilöstötarinat: Woiton ravintolapalveluvastaava Samu Välimäki
Opetusravintolan monitoimimies Samu Välimäki
Ravintolapalveluvastaavana Opetusravintola Woitossa Porissa työskentelevä Samu Välimäki on uudehko winnovalainen, sillä hän aloitti WinNovassa elokuussa 2020. Opetusravintolaan liittyvien tehtävien lisäksi Samun työhön kuuluvat Tiedepuiston keskusvaraston tavarantilaukset ja tavarantoimitukset.
Mitä kaikkea työhösi sisältyy?
Työpäiväni ovat hyvin monipuolisia ja koostuvat monista eri osa-alueista. Woitossa olen lounasaikaan salityöskentelyssä mukana ja tuuraan tarvittaessa Kahvila-myymälä Weeran asiakaspalvelussa. Taustalla hoidan paljon Woittoon liittyviä asioita, kuten viestintää eri sidosryhmien kanssa. Teen esimerkiksi tarjouksia erilaisista tilaisuuksista. Varaston puolella tilaan tavaraa ja puran tukkukuormia, pakkailen opetukseen menevää tavaraa, käsittelen saapuvia laskuja, teen laskuja asiakkaillemme ja ylläpidän kontakteja tavarantoimittajiin.
Minulla on tradenomin ja ravintolakokin koulutus. Tässä ammatissa ne yhdistyvät mukavasti, minulla on ymmärrys siitä, millaisia ja mitä tuotteita ravintola-alalla tarvitaan. Kaupallisen alan koulutuksesta ja työkokemuksesta on paljon hyötyä työssäni. Olen toiminut aiemmin myynti- ja asiakaspalvelutehtävissä, ravintolakokkina, vuoropäällikkönä ja keittiömestarina. Tässä työssä pääsen hyödyntämään monipuolista taustaani. Tarvittaessa olen myös sijaistanut Woiton keittiössä.
Mitä WinNovan slogan Suunta eteenpäin merkitsee sinulle?
Slogan kuvastaa omaa työtäni mainiosti, sillä iso osa työstäni koskee aina tulevaa aikaa. Alkuviikolla mietin jo loppuviikon asioita ja puolivälistä viikkoa työstetään jo seuraavan viikon asioita ja usein pidemmällekin aikavälille.
Mitkä asiat työssä auttavat jaksamaan päivästä toiseen?
Minulla on mukavat työkaverit, jotka auttavat jaksamaan arjessa. Meillä on täällä hyvä yhteishenki, joustamme ja autamme puolin ja toisin, että hommat saadaan hoidettua mahdollisimman hyvin.
Oma työnkuvani on niin monipuolinen, ettei päivien kulku käy tylsäksi. Lisäksi mukavat asiakkaat auttavat myös työssä viihtymisessä.
Millaisissa asioissa kollegat pyytävät neuvojasi?
Usein kysellään, missä jokin tuote varastossa sijaitsee, sillä muistan hyvin niiden sijainnin. Paljon kysytään myös tuotteista, onko jotakin varastossa tai mistä niitä saataisiin ja koska tuote olisi meillä. Hoitelen paljon myös juoksevia asioita, mm. Huolto- ja laitetilauksia.
Miksi juuri WinNova veti puoleensa?
Kiinnostuin WinNovasta haastavan työnkuvan vuoksi ja halusin uutta virikettä työuraan. Korona-aika toi mukanaan lomautuksia edellisessä työpaikassa, eikä tilanteen normalisoitumisesta ravintola-alalla ollut merkkejä olemassa. Tiesin WinNovan isoksi ja vakavaraiseksi työnantajaksi, siksi päätin hakea tähän tehtävään.
Työssäsi kohtaat jatkuvasti erilaisia ihmisiä, millaiset kohtaamiset tuovat eniten iloa ja onnistumisen tunteita?
Kanta-asiakkaat ovat tulleet tutuiksi, heiltä saatu kiitos on myös tärkeää työssä jaksamisessa ja tuo ilon tunteita. Meillä on tiettyjä asiakkaita, jotka käyvät lähes päivittäin lounaalla. Onnistumisen tunteita kohtaa myös, kun joku isompi ja työläs kokonaisuus saadaan kiitoksella maaliin.