Siirry sisältöön

Englannin kielen tehokurssista rohkeutta puhumiseen

WinNovan HR-asiantuntija Tiia-Maria Väkiparta ja viestintä- ja markkinointivastaava Marika Malmi hakivat Erasmus+ -apurahaa kansainväliseen täydennyskoulutukseen keväällä 2023 ja se myönnettiin. He hakivat Erasmus Learning Academy ELAn järjestelmälle englannin kielen kurssille ”INTENSIVE ENGLISH LANGUAGE COURSE FOR EDUCATION STAFF” ja pääsivät mukaan. Koulutus järjestettiin Teneriffalla Puerto de la Cruzissa marraskuussa 5.-11.11.2023.

Matkakuulumisia Teneriffalta

Matkaan lähdimme jo koulun alkua edeltävänä päivänä 4.11. Porista, junalla kohti Helsingin lentokenttää. (Muistakaa muuten varata lentokoneesta ruoka ennakkoon, jos lähdette matkaan jo aamulla ja olette perillä kohteessa vasta yöllä. Meiltä tämä jäi huomaamatta ja pienet snäkit juna-asemalla ja lentokoneessa eivät paljon lämmittäneet mieltä.) Illalla Teneriffan taksivaraukset olivat ruuhkautuneet ja emme saaneet varattua taksia enää ennakkoon – tämänkin suosittelemme tekemään siis ajoissa.

Lento sujui hyvin ja perillä lentoaseman kupeesta löytyi onneksi kuitenkin paljon luotettavia taksifirmoja ja valitsemamme taksi oli erittäin ystävällinen, varmistimme keston ja hinnan etukäteen, ajomatka hotellille kesti reilun tunnin. Kuljettaja opasti meidät lopulta ihan perille asti ja olisi kantanut laukutkin (taksi kun ei päässyt ihan kävelykadulla olevalle hotellille asti). Hotelli oli varannut meille kivan iltapalan ja siinä kohtaa päivä oli pelastettu. Hotelli oli mukava ja henkilökunta ystävällistä. Hyvin yksinkertaistettu huone ilman peittoja yllätti näin Suomen talvesta saapuneet matkalaiset. Vettä sai ostettua onneksi monesta paikkaa koko matkan ajan ja myös hotellin automaatista – paikallista hanavettä ei tavallisesti juoda.

Teneriffan maisemia yöllä ja päivällä tulivuori Teiden pilkistäessä horisontissa. Lisäksi kuva hotellin aulasta, jossa paljon viherkasveja.

Seuraavana päivänä saimme nauttia hetken saaren maisemista ja auringosta ennen kuin pääsimme vihdoin tutustumaan mahtavaan ryhmäämme esittelykierroksella kaupungilla. Ryhmässämme meitä oli monesta eri maasta mm. Ranskasta, Puolasta, Unkarista ja Slovakiasta. Suomessa jo alkanut varhainen talvi herätti ihmetystä.

Menossa ryhmätehtäviä kuten suunnistusta ulkona ja topchef-harjoitus sisällä.

Päivät koostuivat erilaisista tehtävistä ja harjoituksista, mutta vielä enemmän ryhmätöistä ja keskusteluista. Aiheet olivat kaikille tuttuja (mm. harrastukset, perhe, ruoka, koulu) ja puhuminen ryhmässä oli helppoa alkujännityksen jälkeen ja ryhmän tullessa tutuksi. Koulua oli joka päivä vaihdellen aamupäivisin ja iltaisin. Tunnit järjestettiin hotellin yhdessä isossa tilassa vihreiden papukaijojen pesiessä ikkunoiden takana. Päivät sisälsivät paljon naurua, esityksiä, tanssia, laulua ja yhteisiä ilon hetkiä erilaisten kielellisten haasteiden ohessa. Kävimme tekemässä harjoituksia paljon myös ulkona esimerkiksi ryhmien välinen suunnistuskilpailu -askeleita kertyikin viikon aikana yllättävän paljon.

Opiskelua luokassa ja vihreä papukaijan kuva sekä hiekkarannalla piirtämässä ryhmän kuvia.

Puerto de la Cruzin mustat, tulivuoriperäiset hiekkarannat olivat koko viikon suljettuja kovan tuulen vuoksi, mutta maisemia, merta ja kaupunkia saimme ihailla kuitenkin monena päivänä. Iltaisin nautimme omakustanteisesti alueen herkullisesta ruokatarjonnasta mm. erilaisia kaloja, paellaa, tapaksia ja erityisesti Teneriffan perinneruokaa papas arrugadasia eli ryppyperunoita (kuorellisia suolavedessä keitettyjä perunoita) punaisella ja vihreällä mojo-kastikkeella. Asioidessa ravintoloissa, kahvioissa ja kaupoissa pärjäsi hyvin englannin kielellä, mutta pääsi harjoittelemaan kevyesti myös espanjan sanontoja – hola, gracias.

Vapaa-ajalla ruokailemassa, useimmiten ryppyperunoita ja mojo-kastiketta. Kuvissa myös pulut uima-altaalla sekä Purto de la Cruzin musta hiekkaranta.

Keskiviikkoiltapäivällä koulun jälkeen ryhmä pääsi omakustanteiselle matkalle tulivuori Teidelle. Tilausbussin ajellessa vuoren rinteiden pieniä teitä saattoi kyydissä olijoissa herätä epäilys vielä joskus kotiin pääsemisestä. Matkaeväät menomatkalla pitivät matkailijat hetken tyytyväisinä. Retki kesti iltamyöhään, sillä samalla reissulla kiersimme koko saaren, kävimme katsomassa lohikäärmepuuta ja muutamassa muussakin kohteessa. Matka oli rankka, mutta mukava ja yhteiset hetket myös lyhyellä vapaa-ajalla tiivistivät ryhmää. Koko ryhmän Orotavan tutustumisretki perjantaina julkisen liikenteen bussilla oli mielenkiintoinen kokemus ja korkeuserot kaupungilla huomattavat. Orotavan jälkeen kävimme yhteisellä päätösillallisella ja haikeina hyvästelimme illan päätteeksi ryhmän jäsenet.

Retki tulivuori Teidelle ja vanhalle lohikäärmepuulle sekä ryhmän katsomassa Orotovan yhä koulua.

Osa sai todistuksensa jo tässä kohtaa, sillä meistä monen lento lähti lauantaiaamuna kotia kohti, osa jäi vielä viettämään lomaa koulutuksen jatkoksi ja jatkui yhdellä ryhmäläisellä jopa toinen kurssikin heti seuraavalla viikolla. Aamulla taksinkuljettaja nouti laukkumme hotellilta, opasti meidät taksille ja vei meidät lentokentälle. Teneriffan etelän lentokenttä ei ollut hirmuisen suuri ja siellä oli helppo kulkea ilman ongelmia. Lentokoneen saapuessa melko myrskyisen matkan jälkeen kotimaahan aikaero huomioiden oli Suomessa jo ilta ja yövyimme Helsinki-Vantaan lentokenttähotellissa vielä yhden yön. Isänpäivän aamuna juna toi meidät räntäsateessa turvallisesti takaisin kotikulmille monia muistoja rikkaampana ja ehkä hippusen entistä rohkeampana.

Opiskeluryhmän kuva todistukset kädessä ulkona koulutuksen päätyttyä.